Monday, September 13, 2010

Riang Ria Raya 2010

9hb Sept 2010 (Ramadhan Terakhir )

Petang tue ayah dan mak jemput Aroy dari bangsar bawa balik ke rumah...
Siap punya siap, akhirnya berangkat juga kami ke Perak, Batu Gajah, yippieee ^_^

Balik Kampung - Sudirman

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...( 3X )
Hati girang
Ho ho... Balik kampung (3X)
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

riangnya hati hanya Allah sahaja yang mengetahui, terutama sekali hati mak, nampak sangat raut wajah mak ceria ^_^.....

Alhamdulillah, tepat dalam 7.00pm lebey kami selamat sampai ke destinasi yang dituju... kata Cik Tin

"keluar langkah kaki kanan nie, sampai- sampai je leh terus makan" hehehe :)

Nampaknya ada keluarga lain sudah sampai dulu, keluarga Pak Ngah Ipoh, keluarga Cik Piah, keluarga Cik Tin dan keluarga Cik Pah....

Salam - salam semuanya.... Sampai je untuk salam atok.. ini tutur katanya

"Waa adik lagi tinggi dari kakak hehehe"

huuuu semua orang duk bercakap soal ketinggian aku dan Nawal..... yee saya tahu saya rendah huuuuuuuu~ hehe aip kecik2 comey apa ^_^ ahakz ha3...

Kata Cik Marzuki pula :

"hahahah Nurul dah kecut, nie kes diet ke? kecik je acik tenggok :D"

adehhhhhhh...... kecik ke? kecik ke? tang mana? tang mana?

Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik..

Malam tue adalah malam terakhir berbuka puasa bersama sebab.... besok RAYA ^_^ wink wink...!


Ini baru gambaran dari tengah aku tangkap, belum lagi gambaran dari tepi....

Seronok dapat berbuka sesama hari tue.... dan lagi seronok bila time kena basuh pinggan... haish' seronok bagi mereka laaaaaa~

Malam tue, keluarga Pak Long Penang pula datang, lagi meriah kot, dengan anak-anak mereka n menantu Pak Long serta baby baru iaitu anak Kak Long...


Arisya

Malam tue ramai yang duk menunggu giliran gosok baju... haish~ lambat lagi la turn aku.... dan akhirnya aku lena juga..... tian sms Seseorang, diabaikan.. "sorry yang, penat sangat~"


10hb Sept 2010 (Raya Pertama)

6.30am - terjaga, huu~ sebaik...

Solat solat....

Haish ada yang nyenyak lena lagi nie...

Turn aku pula gosok baju, ambik masa lama kot... dengan baju Nawal, Aroy, Aku dan mak ayah...

Selesai je gosok pakaian, siap sedia mandi- mandi, wangi-wangi... hias hiaskan diri.. weeeee raya raya ^_^

Pagi tue giliran keluarga Pak Ngah Johor pula yang datang.... lagi ramai kot, anak-anak Pak Ngah memang ramai...

Pagi tue aku siap lebih awal dari mereka yang lain... terus je aku sarung pakaian raya.. senang sikit, siap awal dapat wat kerja cepat - cepat...

Pagi tue seperti biasa, lelaki pergi ke masjid untuk sembahyang raya, dan kami yang perempuan kemas-kemas apa yang patut dan hidang makanan... dorg balik dari sembahyang raya pasti cari makanan nie...

Hari tue juga ayah tak berapa sihat, sakit perut katanya... dengar cerita lewat malam semalam ayah pergi hospital dengan mak untuk ambil ubat....

Jadi pada hari tue juga, rasa cam hari biasa sahaja, sebab kitaorang tak pergi beraya mana pun.. sekadar beramah mesra dengan sedara yang berada di kempung tue je dulu....

Sesi beraya sesama dah mula... aku dahulukan mereka yang lebih tua untuk salam yang lain-lain...

" Macam mana nie? "

" Time nie sebenarnya aku agak lemah sedikit "

" Haish cam mana nie "

Giliran aku salam-salam pula mengikut susunan yang duduk disitu... dari atok...

"Selamat hari raya tok, maaf zahir batin"

Atok hulurkan duit raya

" Eh eh duit raya la.. hehehe"

kemudian Mak Long dan Pak Long Penang.... erat Mak Long peluk aku...

kemudian dengan yang seterusnya... sehinggala yang terakhir mak ayah aku... sebab mereka duduk di sudut terakhir...

Belum salam lagi aku dah rasa sebak.....

Tang nie sebenarnya memang sudut melemahkn aku.....

Tahan Nabila..Tahan...!!

" Mak, selamat hari raya maaf zahir batin ".......................................

Sepatutnya ada lagi yang aku nak cakap, tapi tak bolehhhh....

aarrrgghhhhh..... sebab kalau aku teruskan kata-kata aku akan menangis.....

Mak hanya tersenyum sambil matanya berair.... " OOh mak"

Giliran ayah pula...

belum sempat aku mengeluarkan kata-kata...

Pandangan ayah....

Renungan ayah.....

='(

yang ini memang aku tak boleh tahan....

Ayah hanya pandang aku dengan penuh kesedihan, air mata ayah tak berhenti henti mengalir...

Aku time tue tak boleh nak kata apa....

yang boleh mengambarkan isi hati aku hanya air mata...

Aku hanya sempat cium pipi ayah tiga kali dan kemudian terus berlalu dan naik terus ke blik atas...

='( aku tak boleh dengan situasi begitu....... sedih sangat.....

Asal ye bila raya je sedih?

Bila aku nak turun tangga je aku nampak Nawal dan Aroy pun menangis...

" Owh adik- adik akk :'( "

Malam tue aku, mak, ayah, dan Nawal tak tidur kat kampung, kitaorg semua terus ke rumah Cik Tin, tidur kat sana sebab ramai kat kampung tue...

11hb Sept 2010 ( Raya Kedua)

Bangun bangun je, Cik Tin dah sediakan Nasi goreng.... huuu sarapan dulu, kemudian siap - siap, dan baru bertolak ke kampung kembali (rumah atok), jarak kampung dan rumah Cik Tin, tak jauh mana pun.. dekat je...

Sampai - sampai je, kena tuka baju raya.. mana tidaknya, rupanya mereka semua tunggu kitaorg cuz nak pergi area batu gajah untuk beraya kat sana.... kelang kabut gak kami bersiap.... mak lagi semp0i, baju kurung kedut-kedut men sarung je... hahahaha

Selesai je beraya kat rumah sedara, kami terus ke hospital lawat opah... opah sakit.. tapi kami diberitahu, opah leh kuar hospital besok.. :) alhamdulillah....

Hari tue sebenarnya ayah kurang sihat, nampak gak ar muka ayah menahan sakit, kitaorg dh cakap dah  dengan ayah, kalau tak larat jom balik... tapi ayah kata larat.. so terus kan sahaja perjalanan raya..



Time sesi salam salam dengan opah


Lepas selesai je melawat opah, kami terus ke rumah Pak Ngah Ipoh....

Lepas makan makan, keluarga aku dan keluarga Pak Ngah Johor minta diri dulu, jadi kami terus balik ke kampung.. keluarga yang lain masih nak beraya, entah kemana destinasi mereka selepas itu...

Sebelum balik, ayah singgah ke pekan batu gajah, beli sedikit barangan untuk buat tomyam...

Hari tue berlalu seperti biasa..... penat tue tetap penat gak la, sebab kemas kemas....

Serius aku cakap, anak dara punya ramai kat dalam rumah atok nie... tapi yang duk buat kerja and tolong tolong mak sedara nie boleh dibilang dengan jari.... tak sampai 2 3 orang kut buat kerja...

Haishhh ~ bak kata bapak aku

" Muka kalau cantik mana pun kalau stok pemalas, takkan kemanapun... "

BETU BETUL BETUL...... Jadi para gadis gadis diluar sana... rajin rajinla membantu atau buat kerja yee....


12hb Sept 2010 ( Raya Ketiga )

Waaa cepat masa berlalu, dah masuk raya ke tiga nie....

Hari ini juga keluarga aku balik KL... so pagi pagi lagi mak dah kejut untuk siap siap... kiranya lepas sarapan terus berangkat la....

Yang kelakar nya... adehhh hahaha.... memang benar pagi tue aku tak buat kerja, sebab sibuk bersiap... dan mereka meraka, anak dara anak dara yang agak liat nak buat kerja, di paksa buat kerja oleh Cik Piah..... ketat kot muka mereka... hahahahaha adehhh adehhh tak leh blah betul :D

Selepas siap sarapan, kemas-kemas dan salam salam semuanya, baru berangkat pulang....

Sepanjang perjalanan pulang, aku masih lagi duk teringat gelagat sedara sedaraku yang len time kat kampung.... hehehe macam macam pe'el...... tapi Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik.... walaupun raya tahun nie agak sederhana... tapi seronok juga apa... sebab dapat jumpa sedara sedara yang lain dan dapat bersama dengan keluarga tersayang :)

Hari ini balik, kemas barang sikit sikit, besok kemas rumah... lusa....hehehe dating dating wink wink (kangen sama kamu sayang ) ^_^

Malam tue Seseorang dah tahu link blog aku... weeeee segan? ofcos la....

p/s : En.Seseorang dah baca blog saya kan? jangan komen pe pe yer... senyap je....... :)
 

13hb Sept 2010 (Raya Keempat - hari ini)

Dari pagi sebenarnya aku dah terpacak depan laptop nie nak update blog nie... haish ada sahaja halangan.... tapi tak pe, akhirnya siap juga blog ini heheheh...

Dalam duk mengemas rumah, keluarga Cik Pah datang beraya rumah....

waaa meriah kot.. hahaha..

Bak kata mak

"Mak rasa kalau keluarga Acik Pah kau datang, rasa cam 2 3 buah keluarga ada, riuhnyaa " 

hehehe maksud mak meriah la tue :D

" Cik Pah, rumah saya nie rumah ke berapa acik datang beraya? "


"Rumah kedua "


"owh, habis lepas nie ada lagi la rumah yang nak pergi beraya? "


" ish banyak lagi rumah nak kena pergi nie, sampai habis bulan syawal baru habis kami beraya hahah "


" Waaa hehe bestnyaa..."

Erm.... dah lama kot keluarga aku tak macam tue.... dah lama rasanya tak pergi berjalan beraya mana -mana.....

Ayah bz, aku paham sangat....

Note : Tadi baru terima sms dari my bestfren Ruhil a.k.a Rurub's, besok ajak pergi beraya rumah member lain... lusa pula pergi beraya rumah kak CT... blurb, rumah kak ct bukan kat Perak ke? takkan aku nak pergi balik ke Perak semula?.... hehehe.... besok tak boleh sebab Seseorang dah booking time dating utk besok, tapi kalau lusa..... insyaallah, aku akan cuba.... tengok je la nanti macam mana......~

No comments:

Post a Comment