Saturday, May 14, 2011

Satu Matlamat...!

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, aku dapat panggilan interview kat Petronas dan semalam adalah sesi interview aku bersama dengan Petronas, sorang lelaki dan sorang perempuan yang interview aku...

Serius interview kali ini sangat-sangat mendebarkan aku, cakappun tergagap-gagap kut...

If aku dapat kerja nie, kontrak aku selama satu tahun, dan lepas habis kontrak ia boleh di renew mengikut prestasi kerja... Mula-mula rasa cam tak best bila dengar soal kerja lebihkan kepada mengikut kontrak tetapi bila dia dahpun terangkan serba sedikit kebaikan yang akan diperolehi bila kerja dengan Petronas, hati menjadi berkobar-kobar nak.. Mak dan ayahpun nampak sangat agar aku dapat kerja nie...

Lepas je sesi interview, serius mood time tue agak down because sesi interview nampak macam tak best, almaklumla ia nampak sangat aku lebih gemuruh + gagap.. wuwuwu...

Petang semalam lak dapat panggilan semula daripada Petronas, Alhamdulillah secara teknikalnya aku telahpun dicadangkan untuk jawatan ini kepada orang atas, jadi hari rabu ataupun khamis nanti akan ada sesi perjumpaan kedua dengan pihak Petronas, jadi kita tunggu jela jawapannya pada hari itu ye? korang-korang doakan kita yeeee....? hehehe

Hari ini, 14hb Mei 2011....... Pagi-pagi online facebook, buka pula PUNB Group, kemudian terbaca 1 post komen dari seorang rakan yang sama-sama sertai kursus Prosper Siswazah PUNB nie..

Muhammad Izzat : 
"salam,kwn2mmg bnyk dugaan nk jd seorg ushawan nie,pertama yg dilalui,kami nk kngsi umh sewa tp last2 kami terpaksa duduk berdua wlupn dah comform nk dok berlima,sy teruskn jua,ujian kedua transport,ujian ke 3 org2 lma,ujian ke 4 kwn2 yg dah berhenti n akn berhenti,sy pn xtaw ape maklamat diaorg??yg ke 5 kewangan, tp apapn nk jd sy akn teruskn wlaupn kami terpaksa berlpar demi mngejar cita2 sebagai ushawan punb,marilah kte beramai2 berdoa agar punb siri 3/2011 agarpesertanya x berkurangan lg....fkirkn wahai tuan2 dan puan2....."

Nabilla (Aku) :
"asalkan semangat keusahawanan tue ttp ada, dan meneruskan cita2 mnjadi knyataan.. gugurnya seseorg di sesuatu medan xbererti dia terus tewas... mungkin ada medan lain utk dia terus berjuang dan merealisasikan cita2 tersebut.. jgn berprasang...ka buruk pd mereka yg gugur, malah kita harus beri sokongan pd mereka2 kerana setiap manusia pasti ada sebabnya tersendiri, percayalah.. jatuhnya seseorg xbererti dia terus tewas/kalah, kerana dr kejatuhan itu akn membuatkan seseorg itu lebih bersemangat dan meneruskan perjuangannya asalkan kita2 semua mnyokong antara 1 sama lain walaupun berlainan medan ttp mempunyai 1 matlamat.."

Aku... cuba nak fahamkan mereka bahawa jika satu pintu tertutup akan pasti ada pintu lain untuk mereka teruskan perjuangan dan matlamat itu.... dan aku juga cuba nak fahamkan mereka bahawa sokongan mereka sangat penting buat mereka2 yang jatuh kerna kita berkongsi matlamat yang sama.... kerana..... aku taknak mereka punyai prasangka buruk terhadap mereka-mereka yg gugur dari PUNB tetapi bukan gugur dengan perjuangan atau matlamat yang hendak dikecapi.... Aku juga antara insan-insan yang kemungkinan gugur dari PUNB....

Tadi ada baca komen-komen dari member yang sama buat program PUNB nie cume mereka berada di kawasan yang berlainan mengikut lokasi mentor masing-masing, saje borak-borak tetapi siapa sangka dalam tak sengaja terluah perkara yang menyentuh emosi....


Ternampak hasma online


Nabila (Aku) :
" hasma :syg..... sori x cntct, huhu agk bz, so mcm mana perjuangan? "


Hasma :
" pjuagan diteruskan...ri ni last kt cni...aku akan di post kan ke perlis utk bljaq mrkting...tmpt baru lg..hehe...ang ok kt sana? "


Nabila (Aku) :
" di tempat sy, hari2 dibelanja oleh bangla2 yg baik ht haha, n bila order kedai mamak makanan mesti ada simbol love dorg hiaskan kt makanan aku adeh (-_-").... sy keseorangan disana, xder perantis lain, melayu remajapun xda, mentor buat dek je, always bz ngn hal sndiri n bkn sntiasa ada dlm ofs.. sy diberi tugasan n buat sndiri tnpa tjuk ajr, but i accept tht as positive thing, sy tamau angap prkara itu negative cz ia akn melemahkan smgat sy... sy cube n trus cube...tp kdg2 saya hampir rebah :'( hasmaaaaa.... nabila sedey sgt sebenarnya :'( "

Piji :
" isy..very sad story..bley imagine situasi ko kat saner..tak kan la xde sape2 kat situ yang nabila perlukan nak mintak tolong.. mentor pun di beri elaun setiap bulan u know oleh punb untuk mengajar perantis, tempoh 6 bulan lama lagi hope gunakan semua ruang dan peluang yang ada dengan bijak.. "

Hasma :
" cian nya ang...klu ang x dapat input pape kt sana ang rojer la punb...buang masa 6 bulan wt pa...kt ni nk cri ilmu...klu depa wt cm 2,,truk la kita...ang sabar k...klu x ok...cba cntact punb...klu aku,msti aku cabut dah... "

Nabila (Aku) :
" tempoh saya selama 1 tahun.... Nabila redahkan saje apa yang ada didepan Nabila sekarang, sebab tue bila Nabila dapat interview dari Petronas, Nabila pergi, mak dan ayahpun nak Nabila pergi... Dapat ataupun tidak itu belakang cerita, asalkan Nabila pergi, mana tahu ada ruang lain untuk Nabila.. serius if Nabila dapat Petronas, mungkin Nabila akan ambik Petronas dan berhenti PUNB, tetapi Nabila harap sangat korang jangan salah faham dengan Nabila yang Nabila sudahpu gugur dalam perjuangan untuk menjadi usahawan, cita-cita nabila tetap kuat, cume nabila pilih lain tempat untuk teruskan perjuangan tersebut.. sebab nabila percaya cita-cita untuk menjadi usahawan bukan terletak dalam 1 medan sahaja... Nabila tak boleh berada di tempat yang sentiasa jatuhkan semangat nabila, bagaimana nabila nak bangkit if tiada dahan untuk nabila berpaut? nabila jatuh dan akn terus berdiri sendiri tetapi dgn jalan yang lain... tetapi if Petronas itu bukan rezeki nabila, nabila akn teruskan langkah yg sdia ada sekarang, cume skongan kalian amat diperlukan kerana kita same2 punyai matlamat yg sama.. :( "

Hasma :
" o...ye ke dapat petronas...x pa la wt la yg terbaik...kmi kengkawan sentiasa akan menyokong,,,asma doa nabila akan berjaya dgn apa sj nabila wt yer...kt usaha n berdoa..slgi kt usaha...allah pasti bantu...insyallah...nt klu kat mna pon nabila p....jgn lupa contct2 asma taw... "

Nabila (Aku) :
" Mana mungkin Nabila lupakan Hasma... Hasmalah kawan Nabila yang paling lemah lembut and ayu sekali tetapi tetap otai yang penah nabila ada hehehe... Walaupun berlainan arah, Nabila tetap akan sokong korang semua...*peluk-peluk ;D "

Hasma :
" ha...ok la 2...ayt nabila dah hpy2...x sdih2 kg cm td...cm 2 la...hehe..."

Nabila (Aku) :
" hehe terima kasih... *lega sedikit beban dihati.. "

- T H A N K S A L O T T B U A T M E R E K A Y A N G S E N T I A S A A D A - 


curhatku,
Nabilla a.k.a Nunub's

No comments:

Post a Comment